museum-digitalthüringen

Close

Search museums

Close

Search collections

Objects found: 1. Searched for: Person/Institution: Daddi, Bernardo. Modify search parameters.

Help for the extended search

You can combine multiple search parameters.

Some of the available search fields allow direct entering of search terms. Right behind these fields, you can find a small checkbox. If you fill in your search term, the search generally runs for any occurrences of the entered string. By enabling the small checkbox ("Exact"), you can execute a search for that exact term.

There are also option menus. You can select search conditions by clicking on their respective entry in the appearing list there.

The third type of fields that neither have an "exact" checkbox nor consist of a list, reacts to your inputs. Once you type in some text, a list of suggested terms appears for you to select from.

Search optionsX ?

Lindenau-Museum Altenburg - "Bernardo Daddi: Triptychon - Thronende Madonna mit Engeln und Heiligen; Geburt Christi; Kreuzigung Christi; Verkündigung an Maria. Um 1340-45" (museum-digital:thüringen)
Lindenau-Museum Altenburg Frühe italienische Malerei [LMA Oe 015]

Bernardo Daddi: Triptychon - Thronende Madonna mit Engeln und Heiligen; Geburt Christi; Kreuzigung Christi; Verkündigung an Maria. Um 1340-45

Bernardo Daddi: Triptychon [Oertel 15] (Lindenau-Museum Altenburg CC BY-NC-SA)

Description

Von Bernardo Daddi sind sowohl Fresken als auch große Altarwerke bekannt. Vor allem jedoch führte er eine der produktivsten Werkstätten für Tafelbilder und Hausaltärchen, die, vom Kirchengottesdienst gelöst, privater Andacht dienten. Im Zentrum unseres Tryptichons sitzt die Madonna, bedeutungsgroß die übrigen Figuren überagend, auf einem Thron mit schlanken gotischen Formen. Dessen Baldachinfront kehrt wieder im Giebelwerk der Mitteltafel, deren Dreiteilung die Gestalt des Triptychons wiederholt. Wie auf der vorangegangenen Tafel, sind die Figuren durch korrespondierende Blicke und Gesten fest verbunden. Der aus dem Bild herausschauende Johannes der Täufer bezieht auch den Betrachter ein. Die Seitenflügel zeigen die Verkündigung, das Gebet am Ölberg, die Geburt und die Kreuzigung Christi. Der strenge, in sich verklammerte Bildaufbau sowie die klare, fast skupturale Umrisssenheit der Körper weisen auf Giotto zurück. Bernardo Daddi erhöhte die juwelenhafte Kostbarkeit des Flügelaltärchens durch leuchtende Farben und detailreiche Feinmalerei. Es gehört damit zu den wertvollsten Altenburger Tafelbildern.

Material/Technique

Tempera auf Pappelholz

Measurements

59,5 x 53,4 cm

Created ...
... Who:
... When: [About]
... Where:

Relation to time

Literature

Keywords

[Last update: ]

The textual information presented here is free for non-commercial usage if the source is named. (Creative Commons Lizenz 3.0, by-nc-sa) Please name as source not only the internet representation but also the name of the museum.
Rights for the images are shown below the large images (which are accessible by clicking on the smaller images). If nothing different is mentioned there the same regulation as for textual information applies.
Any commercial usage of text or image demands communication with the museum.